Blog

Zmiana waluty w Chorwacji

19.12.2022, 15:55

Drodzy klienci, w tym artykule podsumowaliśmy dla Was wszystkie ważne informacje dotyczące oficjalnej zmiany waluty w Chorwacji. Jeśli nie znajdą Państwo tutaj wszystkiego, co chcielibyście wiedzieć lub mają dodatkowe pytania, prosimy o kontakt z naszym zespołem obsługi klienta lub przedstawicielem handlowym.

Najważniejsze informacje

Oficjalna zmiana waluty nastąpi o północy w przerwie nowego roku, czyli między 31 grudnia 2022 roku, a 1 stycznia 2023 roku.

Stały kurs wymiany walut (od 1 stycznia 2023 roku) został ustalony na poziomie 7.53450 HRK = 1 EUR.

Przez pierwsze 2 tygodnie nowego roku odbiorcy paczek mogą wybrać, czy chcą płacić za pobraniem w kunach, czy w euro, gdzie przeliczenie zawsze będzie dokonywane z wykorzystaniem ustalonego stałego kursu walutowego. Jednak od 3 tygodnia 2023 roku płatności COD będą możliwe tylko w euro.

Ze względu na to, że jest to skomplikowana zmiana w konfiguracji naszego systemu, zdecydowaliśmy się zawiesić na niezbędny okres możliwość nadawania przesyłek do Chorwacji. Usługa zostanie zawieszona w czwartek, 29 grudnia 2022 roku. Dołożymy wszelkich starań, aby ponownie uruchomić ją w poniedziałek, 2 stycznia 2023 roku, ale w przypadku jakichkolwiek komplikacji zastrzegamy sobie prawo do ostatecznego przedłużenia terminu wznowienia do 3 stycznia 2023 roku.

Zawieszenie dotyczy przewoźników:

  • HR Overseas HD – ID 10618
  • HR Overseas PP – ID 10619
  • HR DPD HD – ID 4646
  • HR Croatian Post HD – ID 4634
  • HR Croatian Post PP – ID 4635

Nadawanie paczek i wysyłka za pobraniem

Dla wszystkich przesyłek realizowanych w 2022 roku zalecamy pozostawienie waluty ustawionej na kuna. Jeśli przesyłki zostaną dostarczone w pierwszych 2 tygodniach 2023 roku, to do odbiorców będzie należał wybór waluty, w której chcą zapłacić za odbiór paczki za pobraniem. Do przeliczenia zostanie użyty stały kurs wymiany 7,53450 HRK = 1 EUR.

Wraz z rozpoczęciem 2023 roku nastąpi oficjalna zmiana waluty. A co za tym idzie, kwoty COD będzie można wprowadzać tylko w euro. Kuna jako nieobowiązująca już waluta zostanie zablokowana w naszym systemie. W związku z tym, aby zlecić paczki do nadania w naszym systemie, będzie należało zmienić wprowadzoną walutę na EUR.

Przesyłki, które zostały wprowadzone w 2022 roku mogą być przekazane do naszej sieci w 2023 roku, nawet jeśli wprowadzoną walutą dla COD jest kuna.

Dla tych z Państwa, którzy chcą przygotować się do zmiany wcześniej, możemy już teraz umożliwić wprowadzenie płatności za pobraniem w euro. Prosimy jednak wziąć pod uwagę, że stały kurs walutowy jeszcze nie obowiązuje, a przelicznik walut będzie ustalany przez nasze Ogólne Warunki Handlowe. Jeśli chcą Państwo dokonać zmiany wcześniej, prosimy o kontakt z przedstawicielem handlowym, który wprowadzi tą zmianę do systemu.

Więcej informacji na temat zmian przelicznika można znaleźć tutaj.

Przeliczanie CODs

Ostatnią fakturę w HRK otrzymasz 27 grudnia 2022 roku. Po zakończeniu roku wszystkie transakcje będą dokonywane w euro niezależnie od tego, czy kwota zainkasowana od odbiorcy będzie w HRK czy w EUR. Jeśli kwota COD zostanie pobrana w kunach, zostanie ona przeliczona na euro po stałym kursie wymiany, o którym mowa powyżej. 

FAQs

 

Do kiedy można składać zlecenia nadania przesyłki w HRK w systemie Packeta?

Do godzin porannych 29 grudnia 2022 roku. Po tym terminie usługa zostanie czasowo zawieszona ze względu na konieczne zmiany systemowe.

Czy można rozpocząć nadawanie paczek za pobraniem w EUR przed 1.1.2023 r.?

Tak, można. Aby zmienić płatności COD na EUR, skontaktuj się z przedstawicielem handlowym, który z przyjemnością wprowadzi dla Ciebie tę zmianę w systemie.

Od kiedy muszę składać zlecenia wysyłki w EUR?

Od ponownego uruchomienia usługi, które nastąpi w poniedziałek, 2 stycznia 2023 roku, albo dzień później we wtorek, 3 stycznia 2023 roku, w zależności od szybkości modyfikacji systemu. Od tego czasu nie będzie już możliwe nadawanie przesyłek z wartościami COD w HRK i wymagane będzie przejście na EUR.

Jak zostaną potraktowane zlecenia wysyłkowe, które zostały złożone w HRK, ale zostaną dostarczone w 2023 roku?

Wszystkie te przesyłki zostaną zrealizowane. W związku ze zmianą waluty, w Chorwacji obowiązuje 14-dniowy okres przejściowy, podczas którego odbiorcy mogą wybrać, czy chcą nadal płacić w HRK,

czy też dokonać zmiany i zapłacić za pobraniem w EUR. Jeśli zdecydują się zapłacić w euro, kwota, która została złożona w kunach zostanie przeliczona na euro przy użyciu ustalonego stałego kursu wymiany.

Czy od 1.1.2023 r. CODs zaczną przychodzić bezpośrednio w EUR, nawet jeśli kwoty zostały złożone i zrealizowane w HRK?

Tak, ponieważ kuna jako waluta nie będzie już istnieć.

Ustaliłem już z moim bankiem, że moje konto w HRK zostanie zamknięte 30 grudnia 2022 roku. Kiedy muszę zaktualizować tę informację na moim koncie?

Ostatnie faktury za płatności COD w HRK w 2022 roku zostaną wystawione 27 grudnia 2022 roku. Oznacza to, że w ostatnim tygodniu 2022 roku te ostatnie zobowiązania zostaną wypłacone w HRK. Następna płatność COD będzie miała miejsce w 2023 roku, już w EUR. Płatność ta zostanie wysłana na konto prowadzone w EUR, które podałeś w swoim koncie użytkownika. Jeśli jeszcze nie wprowadziłeś informacji o swoim koncie w EUR do systemu, możesz to zrobić teraz.

Jeśli nie posiadasz żadnego konta prowadzonego w EUR, możesz nadal korzystać z konta w HRK – Twój bank przeleje je na konto w EUR. Należy tylko nadpisać informacje w sekcji Twój Klient i podać rachunek w polu dla płatności w EUR.

Ustawienia wszystkich użytkowników, którzy teraz zapisali swoje płatności COD w HRK, zostaną zmienione na płatności COD w EUR. Jeśli chcesz przełączyć się na płatności z przewalutowaniem, zmiana ta może być dokonana na Twoim koncie użytkownika w sekcji Klient. Zaleca się dokonanie tych zmian po ostatnim fakturowaniu w HRK, czyli po 27 grudnia 2022 roku.

Twój przedstawiciel handlowy chętnie pomoże Ci w ustawieniach konta.


Udostępnij:

Kategorie