Blog

Węgierski rynek e-commerce a zwyczaje konsumenckie

15.09.2022, 09:40

Interesuje cię rozwój Twojego sklepu internetowego na rynku węgierskim? Najważniejsze informacje na temat branży e-commerce dostaniesz u nas – czy może być lepsze źródło niż artykuł napisany we współpracy z Polsko-Węgierską Izbą Gospodarczą? Zapraszamy do lektury 😊

Szybki rozwój rynku

Pod koniec drugiego kwartału 2021 roku na Węgrzech działało 12-15 tysięcy sklepów internetowych – oznacza to wzrost o 4000 w stosunku do roku poprzedniego.  Statista Digital Market Outlook[1] przewiduje dalsze wzrosty rynku e-commerce przez następnych 5 lat.

Pandemia COVID-19 wymogła na węgierskich firmach rozwinięcie działalności w większej ilości kanałów dystrybucyjnych, wliczając w to e-commerce. Jednak dzięki dobrej integracji, tradycyjne sklepy nie konkurują z firmami działającymi online, a bardziej koegzystują, uzupełniając siebie nawzajem.[2]

W pierwszym półroczu 2021 (w porównaniu do analogicznego okresu 2020), największy wzrost został odnotowany w liczbie przesyłek. Przez pierwsze 6 miesięcy 2021 roku Węgrzy zamówili 27,97 milionów przesyłek, co stanowi wzrost o 32,4% w stosunku do tego samego okresu w 2020 roku. Całkowita wartość tych przesyłek wzrosła o 30% do poziomu 1,38 mld euro. W tym samym czasie liczba Węgrów, którzy aktywnie kupują online, powiększyła się o 2% tj. 3,44 mln osób[3]

Najpopularniejsi giganci

Sklepy stacjonarne, które osiągnęły sukces na węgierskim rynku e-commerce, zainwestowały przede wszystkim w rozbudowane platformy internetowe- Emag, MediaMarkt, Alza czy Tesco, które skupiły 3% ruchu internetowego w sektorze e-commerce (17% całej sprzedaży online). Dodatkowo firmy urosły aż o 54% w stosunku do średniej sektorowej 46%.  Jednym z najszybciej rosnących sklepów e-commerce na Węgrzech jest myprotein.hu, który osiągnął sprzedaż na poziomie 3,28 milionów euro w 2020 roku. Jest to wzrost o 125% w stosunku do roku poprzedniego[4]. Największy przychód na rynku e-commerce osiągnął Emag.hu/Extreeme Digital (112 milionów euro). Na drugim miejscu możemy znaleźć Media Markt z przychodem  87.3 miliona euro.[5] Alza.hu może się pochwalić przychodem  83 milionów  euro, a Tesco 77 milionów euro.[6]

Węgrzy stawiają na dostępność produktu

W 2020 roku sprzedaż produktów FMCG, czyli szybko zbywalnych towarów konsumpcyjnych, była jednym z najszybciej rozwijających się obszarów w handlu internetowym. Sektor ten rosnący prawie dwukrotnie szybciej niż średnia, osiągnął w ubiegłym roku obroty brutto w wysokości 213 mln euro.

Węgrzy kupując online, przede wszystkim kierują się popularnością oraz znajomością dostępnych platform[7] . W badaniach na temat priorytetów zakupowych 49% Węgrów uznało, że dostępność produktu jest dla nich najważniejsza przy zakupach online. Z kolei dla 36% to cena była najważniejsza. Tylko 34% stwierdziła, że kieruje się przede wszystkim jakością produktów podczas zakupów online. Średnia jednorazowa wartość koszyka (brutto) na Węgrzech w 2020 roku wyniosła 17,330ft (około 49 euro). Jest to wzrost w stosunku do 2019 roku o 20%. Węgrzy, którzy aktywnie robią zakupy online, zamawiali średnio 15,5 razy rocznie (2020 rok). Wartość ta wzrosła o 18% w stosunku do roku 2019.

 W roku 2020 największy wzrost sprzedaży w kanałach online odnotowały produkty FMCG (dobra szybko zbywalne) a w szczególności żywność, produkty drogeryjne oraz chemia domowa. FMCG osiągnęło wzrost na poziomie 65%  (2020). Produkty związane ze sportem oraz spędzaniem czasu na wolnym powietrzu również zyskały na popularności (wzrost o 57%)[8]. Znacznym wzrostem sprzedaży cieszyły się również produkty przydatne do pracy i nauki online, a także narzędzia wykorzystywane do przeprowadzania remontów (wzrost o 35-45%). Zgodnie z danymi zebranymi przez ecommerceDB[9], można wyróżnić sześć kategorii produktowych, które osiągają największe obroty. Największy zysk notują produkty elektroniczne, żywność oraz produkty higieny osobistej, zabawki a także meble i produkty AGD. Dużą popularnością cieszy się również branża odzieżowa.

Portal Minner.hu przygotował listę produktów, które prawdopodobnie będą się cieszyły rosnącą popularnością w kanałach e-commerce w nadchodzących latach. Największy wzrost sprzedaży będzie nadal w sektorze FMCG a w szczególności[10]: gotowe posiłki, produkty przyjazne alergikom, chemia domowa oraz naturalne produkty tradycyjne.

 

Najpopularniejsze metody płatności

Źródło: https://minner.hu/2020-ban-harom-evet-ugrott-elore-az-e-kereskedelem-webaruhaz-statisztika/

Dwiema najbardziej popularnymi metodami płatności za przesyłki kupione online jest płatność gotówką przy odbiorze oraz przelew internetowy (ex aequo 29%). Na drugim miejscu znajduje się płatność kartą przy odbiorze (28%).

Podsumowując, 62% Węgrów woli korzystać z metod płatności bezgotówkowej kupując online. Warto też zauważyć dużą popularność płatności przy odbiorze paczki.

Sklepy online na Węgrzech oferują średnio cztery metody płatności dla swoich klientów[11]

Chcesz wysyłać produkty Twojego sklepu internetowego na Węgry? Szukasz sprawdzonego przewoźnika? Czytasz właśnie artykuł Packety – globalnej, cyfrowej platformy dla e-commerce!

Jeśli chcesz rozwinąć swój sklep internetowy, pomożemy Ci dostarczać paczki do 34 krajów! Współpracujemy z najlepszymi przewoźnikami – liderami na lokalnych rynkach. Posiadamy 1 system API, dzięki któremu proces jest skrócony i zoptymalizowany.

Skontaktuj się z nami na sales@packeta.pl !

Źródła: opracowanie ZBH Budapeszt, PAIH

 

Polsko-Węgierska Izba Gospodarcza powstała w 2020 r., aby wspierać stosunki gospodarcze i handlowe pomiędzy przedsiębiorcami działającymi w Polsce i na Węgrzech. W swojej ofercie Polsko-Węgierska Izba Gospodarcza ma m.in. usługi biznesowe, prawne i językowe. Zobacz więcej na stronie www.plhucc.com

Kontakt do instytucji: info@plhucc.com

[1] https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/hungary

[2]  https://gkidigital.hu/2021/05/20/e-toplista-2020/

[3] https://bitport.hu/szepen-zakatol-a-hazai-e-kereskedelem

[4] https://gkidigital.hu/2021/05/20/e-toplista-2020/

[5] https://ecommercedb.com/en/ranking/hu/all

[6] Index – Gazdaság – 34 milliárdot hozott az eMAG-nak az első üzleti év

[7] https://gkidigital.hu/2021/05/20/e-toplista-2020/

[8] https://minner.hu/2020-ban-harom-evet-ugrott-elore-az-e-kereskedelem-webaruhaz-statisztika/

[9] https://ecommercedb.com/en/markets/hu/all

[10] https://minner.hu/vallalkozasi-otletek-2021-a-minner-ujabb-kreativ-uzleti-otletei/

[1] https://skivak.pl/


Magdalena Machal, Marketing Specialist Packeta Poland


Udostępnij:

Kategorie