Blog

Jak wygląda węgierski rynek e-commerce w 2022 roku?

19.07.2022, 12:57

Przedstawiamy najnowszą porcję wiedzy na temat sprzedaży online na Węgrzech. Dzisiaj dowiesz się jak wygląda węgierski rynek e-commerce. Jakie produkty najczęściej kupują Węgrzy? Jakie są najpopularniejsze metody dostawy i płatności oraz jak pandemia, wojna w Ukrainie oraz regulacje rządowe wpłynęły na rozwój e-commerce w tym kraju. Co jeszcze musisz wiedzieć o sprzedaży na Węgrzech? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu – zapraszamy do lektury podczas przerwy na kawę! Pora na e-commercowe espresso!

Sytuacja na rynku węgierskim e-commerce a skutki Covid-19

Obostrzenia

Wprowadzenie covidowych restrykcji spowodowało wzrost zainteresowania zakupami internetowymi. W marcu 2022 roku, dwa lata po wprowadzeniu obostrzeń, e-handel detaliczny na Węgrzech wciąż rośnie. Lockdown z 2020 roku wymusił na przedsiębiorcach dodatkowe wydatki związane z przeniesieniem się sklepów stacjonarnych do sieci, co jednak zaowocowało w rezultacie 45% wzrostem sprzedaży.

Natomiast w 2021 roku to już nie bezpośrednie skutki epidemii miały największy wpływ na e-handel, ale zmiana zwyczajów zakupowych klientów. Było to efektem tego, iż korzystanie ze sklepów internetowych stało się coraz bardziej naturalny wyborem – a w rezultacie bardziej regularnym.

Popularyzacja zakupów internetowych

W 2017 roku 79% obywateli Węgier miało dostęp do Internetu – do końca 2022 roku przewidywany jest wzrost aż do 91%. Jednocześnie tylko 49% użytkowników sieci dokonywało zakupów online w 2017 roku – teraz jest ich aż 76%! To pokazuje jak chłonnym i wartościowym rynkiem są Węgry.

Po rocznym wzroście o 32,4%, detaliczny rynek e-commerce na Węgrzech zamknął rok 2021 z wolumenem sprzedaży na poziomie 1.203 mld HUF. Chociaż rynek internetowy, który stanowi 10,4% całkowitej węgierskiej sprzedaży detalicznej, stracił nieco na prędkości po rekordowym roku 2020, to nadal wzrastał w 2021 roku dwukrotnie szybciej niż w latach poprzedzających Covid-19. Rozwój ten jest obecnie napędzany przez zwiększenie częstotliwości zakupów.

Coraz więcej zamówień

Wysokie tempo wzrostu utrzymuje się również dzięki temu, że ludzie zamawiają więcej online: roczna częstotliwość zamawiania na osobę wzrosła z 12-13 razy w 2019 r. do 19-20 zamówień na osobę, rocznie do końca 2021 roku. Według gkid Research & Consulting, liczba kupujących przez Internet wśród 6,5 mln węgierskich aktywnych dorosłych internautów wynosi 78,4%. To około 5,1 mln osób, z których 3,7 mln również regularnie kupuje produkty w sieci. Podobnie jak w latach ubiegłych, prawie połowa (46%) internetowej sprzedaży detalicznej nadal skupia się wokół stolicy oraz okręgu Pesztu, przy czym średnia tego drugiego jest trzykrotnie większa niż w kolejnych największych okręgach – Győr-Moson-Sopron i Fejér. Zaletą sprzedaży w tym centralnym regionie jest różnica w częstotliwości zamówień: klienci w okręgach Budy i Pesztu zamawiają online znacznie częściej niż wynosi średnia liczba zamówień na osobę w tym kraju.

Jak wygląda węgierski rynek e-commerce – najpopularniejsze produkty

Jak wygląda węgierski rynek e-commerce - produkty

Wzrost zakupów przez Internet dobrze ilustruje rynek żywności i artykułów gospodarstwa domowego (produkty FMCG), który ledwo wywalczył sobie miejsce na węgierskim rynku e-commerce przed pandemią, ale od tego czasu odnotował szybki rozwój w ostatnich dwóch latach.

E-sprzedaż żywności, artykułów gospodarstwa domowego i produktów kosmetycznych wzrosła o 53,7% w 2021 r. na Węgrzech, co czyni FMCG najszybciej rozwijającym się segmentem handlu detalicznego online w ubiegłym roku. Sektor ten jest obecnie czwartym co do wielkości segmentem na rynku węgierskim, po artykułach technicznych, odzieży i zabawkach/prezentach.

Jak wygląda węgierski rynek e-commerce – metody płatności

Jak wygląda węgierski rynek e-commerce - metody płatności
Karty płatnicze
Epidemia sprawiła, że węgierskie społeczeństwo stało się bardziej cyfrowe. Miała również pozytywny wpływ na korzystanie z kart płatniczych. Według statystyk MNB (Narodowego Banku Węgier), w 2020 r. po raz pierwszy w historii kwota pieniędzy zapłaconych (online lub osobiście) kartami płatniczymi wydanymi na Węgrzech była wyższa niż ilość gotówki pobranej za pośrednictwem sieci bankomatów. Przed pandemią łączna wartość płatności kartami była zwykle mniejsza niż kwota wypłat gotówkowych. Jednakże różnica ta nadal rosła w 2021 roku na korzyść płatności bezgotówkowych. W tym samym czasie znaczenie gotówki w przypadku zakupów online stopniowo maleje: w 2021 roku wyniosło zaledwie 30%, co oznacza spadek o 6 punktów procentowych w porównaniu z rokiem 2020. Płatność za pobraniem jest nadal popularna wśród węgierskich kupujących, natomiast 50% transakcji odbywa się obecnie drogą elektroniczną.

Jak wygląda węgierski rynek e-commerce – metody dostawy w 2022r.

Dostawa do domu
Zmiana stylu życia w ciągu ostatnich dwóch lat sprawiła, że dostawa do domu stała się bardzo popularną opcją dostarczenia przesyłki. Kupujący są przyzwyczajeni do punktualnych dostaw, możliwości kontaktu z kurierem, opcji zmiany czasu i adresu przez Internet oraz szczegółowego śledzenia przesyłki. Wszystko to sprawia, że cały proces jest przewidywalny, łatwy w obsłudze i wygodny. W rezultacie spośród 74% transakcji zamówionych przez kupujących, ta metoda dostarczenia przesyłek utrzymała się na pozycji najczęściej wybieranych w 2021 roku.
Automaty paczkowe
Oprócz dostawy do domu, kurierzy i sprzedawcy detaliczni coraz bardziej skupiają się również na automatach paczkowych, które odnotowały ogromny wzrost od 2021 roku. W ciągu zaledwie jednego roku zainstalowano na Węgrzech ponad 800 nowych automatów paczkowych a od kwietnia 2022 roku całkowita ich liczba wynosi ponad 1300. Wśród nich znajdziemy także nasze ZBOX-y, zasilane całkowicie energią słoneczną. Liczba ZBOX-ów Packety nieustannie wzrasta a ta forma odbioru jest coraz częściej wybierana przez klientów.
Punkty odbioru przesyłek
Warto także wspomnieć o punktach odbioru przesyłek. Korzysta z nich coraz więcej Węgrów, zwłaszcza z powodu wygody – ta opcja dostawy daje możliwość odebrania przesyłki przy okazji robienia zakupów w pobliżu, wyjścia na kawę lub po prostu przechodząc obok. Klienci bardzo cenią sobie punkty punkty współpracujące z Packetą, gdyż przesyłka może poczekać tam na nich nawet do 7 dni!

Najważniejsze bieżące wydarzenia mające wpływ na rynek węgierski

Jak wygląda węgierski rynek e-commerce, a bieżące wydarzenia geopolityczne

Wojna w Ukrainie ma niewątpliwie znaczący wpływ na rynki w całej Europie. Przed konfliktem wielu Ukraińców pracowało na Węgrzech w sektorze handlu detalicznego i logistyki. Większość z tych pracowników fizycznych wróciła do ojczyzny, co spowodowało niedobór siły roboczej.

Covid-19 pokazał znaczenie handlu elektronicznego w całej Unii Europejskiej, jednakże wraz ze zniesieniem ograniczeń pojawiają się obawy, iż obywatele wrócą do sklepów stacjonarnych. Nie są to jednak obawy uzasadnione.

Roczna stopa wzrostu wyniosła ok. 32% w zeszłym roku – jest to tempo dwukrotnie wyższe niż średni rozwój w latach 2016 a 2019 rokiem. Głównym motorem jest obecnie rosnąca średnia częstotliwość zakupów internetowych, która wynosi około 19-20 zamówień na klienta w ciągu roku. W 2022 roku powodem mniejszego wzrostu nie będzie powrót do sklepów stacjonarnych, ale sytuacja gospodarcza.

Chcesz rozpocząć sprzedaż na Węgrzech? Poznaj jakie mamy dla Ciebie możliwości rozwoju Twojego sklepu internetowego! Pomożemy Ci realizować przesyłki zagraniczne nie tylko na Węgry – dzięki jednemu systemowi API wysyłamy paczki do 34 krajów na świecie! Skorzystaj z usług naszej firmy – napisz do nas na adres sales@packeta.pl!

W artykule wykorzystaliśmy raport EUROPE E-COMMERCE REPORT 2022 stworzony przez Amsterdam University of Applied Sciences oraz CMI HvA.


Magdalena Machal, Marketing Specialist Packeta Poland


Udostępnij:

Kategorie