Zakupy przez internet dają ogromną wygodę, ale czasem zdarza się, że zamówiony towar nie spełnia oczekiwań. W takich sytuacjach warto pamiętać, że konsumentowi przysługuje prawo do zwrotu towaru zakupionego przez internet. Kluczowe jest jednak, aby wiedzieć, od kiedy liczy się 14 dni na zwrot i jaki jest właściwy czas na zwrot niechcianego produktu. Świadomość swoich praw, pozwala bez stresu podejmować decyzje i skutecznie dochodzić roszczeń w przypadku nietrafionych zakupów. W tym artykule mówimu jakie prawa Ci przysługują gdy chcesz dokonać zwrot zakupu przez internet.

Prawo do odstąpienia od umowy – podstawy prawne
Prawo konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość zostało uregulowane w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, która wdraża postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE. Zgodnie z tymi przepisami, każda osoba kupująca online może zrezygnować z zakupu bez podawania przyczyny w terminie 14 dni. To oznacza, że zwrot zakupu przez internet jest możliwy, jeśli konsument odpowiednio wcześnie poinformuje sprzedawcę o swojej decyzji. W tym kontekście często pojawia się pytanie: 14 dni na zwrot od kiedy się liczy? Przepisy jasno precyzują, że czas na zwrot zaczyna biec od momentu otrzymania towaru, co rozwiewa wątpliwości związane z wyborem między 14 dniami na zwrot od zakupu czy dostawy. Właściwe zrozumienie przepisów pozwala uniknąć błędów i skutecznie dochodzić swoich praw, gdy zachodzi potrzeba dokonania zwrotu.Kiedy zaczyna się liczyć termin na zwrot towaru zakupionego przez internet
Określenie, od kiedy liczy się 14 dni na zwrot towaru zakupionego przez internet, zależy od rodzaju zamówienia. W przypadku pojedynczego produktu termin ten rozpoczyna się w dniu jego otrzymania przez konsumenta. Gdy zakupy obejmują kilka przedmiotów wysyłanych osobno, czas na zwrot zaczyna biec dopiero od dnia dostarczenia ostatniego z nich. Z kolei przy umowach obejmujących regularne dostawy rzeczy – jak np. subskrypcje – termin na zwrot towaru zakupionego przez internet liczony jest od momentu dostarczenia pierwszej przesyłki.
Przeczytaj
również nasz artykuł: Jak
zapakować paczkę dla kuriera
Jak wygląda procedura zwrotu zakupu przez internet? Krok po kroku
Aby skutecznie przeprowadzić zwrot towaru zakupionego przez internet, konsument powinien rozpocząć od złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy – może to zrobić za pomocą formularza udostępnionego przez sprzedawcę lub przesyłając własnoręcznie przygotowany dokument. Następnie konieczne jest odesłanie produktu w terminie 14 dni od dnia złożenia takiego oświadczenia. Warto pamiętać, że czas na zwrot pieniędzy dla sprzedawcy również wynosi 14 dni, licząc od momentu otrzymania informacji o odstąpieniu od umowy. Jednak zgodnie z przepisami, sprzedawca może wstrzymać się z przelewem do czasu, aż towar do niego wróci lub zostanie przedstawiony dowód jego odesłania.
Kto ponosi koszty zwrotu zakupu przez internet?
W przypadku, gdy dochodzi do zwrotu towaru zakupionego przez internet, sprzedawca ma obowiązek zwrócić konsumentowi koszt pierwotnej dostawy – jednak tylko do wysokości najtańszej dostępnej opcji wysyłki oferowanej w chwili zakupu. Inaczej wygląda sytuacja z kosztami odesłania produktu. Zasadniczo to konsument pokrywa te wydatki, chyba że przedsiębiorca dobrowolnie zobowiązał się do ich poniesienia. Warto mieć to na uwadze, planując zwrot zakupu, by uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Znajomość zasad dotyczących finansowych aspektów zwrotu pozwala lepiej ocenić, czy i kiedy warto z tej możliwości skorzystać.Kiedy nie przysługuje prawo do zwrotu zakupu przez internet?
Choć prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość jest szeroko chronione, istnieją wyjątki, w których zwrot zakupu przez internet nie jest możliwy. Dotyczy to przede wszystkim produktów wykonanych na specjalne zamówienie, czyli dostosowanych do indywidualnych potrzeb klienta. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku towarów szybko psujących się lub mających krótki termin przydatności. Prawo nie przewiduje też zwrotu otwartych produktów higienicznych oraz zapieczętowanych nośników danych, takich jak płyty CD, DVD czy oprogramowanie – po zerwaniu opakowania. Ograniczenie to obejmuje również usługi, które zostały w pełni zrealizowane za zgodą konsumenta przed upływem przysługującego mu terminu.
Sprawdź również: Co zrobić, gdy przesyłka została uszkodzona?
Czy można zwrócić towar kupiony w sklepie stacjonarnym?
W przeciwieństwie do zakupów online, prawo do odstąpienia od umowy nie obowiązuje przy transakcjach dokonanych w sklepach stacjonarnych. Oznacza to, że zwrot towaru zakupionego przez internet i ten dokonany osobiście podlegają zupełnie innym zasadom. W przypadku sklepów fizycznych możliwość zwrotu wynika wyłącznie z polityki danego sprzedawcy. Choć wiele firm oferuje klientom dogodny czas na zwrot zakupu przez internet, na przykład 30 dni, nie jest to wymóg prawny, a jedynie dobra praktyka handlowa. Dlatego kupując w sklepie stacjonarnym, warto dopytać o obowiązujące zasady – szczególnie jeśli zależy nam na elastyczności.
Odmowa przyjęcia zwrotu – jakie kroki może podjąć konsument?
Gdy sprzedawca niesłusznie odmawia przyjęcia zwrotu towaru zakupionego przez internet, warto wiedzieć, gdzie szukać pomocy. Pierwszym krokiem powinien być kontakt z miejskim lub powiatowym rzecznikiem konsumentów, który udzieli bezpłatnej porady i pomoże w dochodzeniu praw. W przypadku poważniejszych naruszeń można zgłosić sprawę do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który czuwa nad przestrzeganiem praw konsumenckich. Jeśli natomiast problem dotyczy zakupów dokonanych na terenie Unii Europejskiej, wsparcia udziela Europejskie Centrum Konsumenckie.