Blog

Lista kontrolna logistyki cross-border e-commerce – sprawdź, jak zoptymalizować dostawy w 2024 roku

5.03.2024, 15:57

Dla e-sklepów sprzedających swoje towary za granicę logistyka dostaw jest jednym z kluczowych elementów, dzięki którym mogą budować przewagę konkurencyjną. Aby sprostać wyzwaniom, takim jak zmieniające się oczekiwania konsumentów, postęp technologiczny czy przepisy celne, firmy powinny starannie zaplanować swoją strategię logistyczną. 

Poniżej znajdziesz listę kontrolną, która pozwoli Ci zweryfikować, na ile zoptymalizowana pod kątem kosztów, czasu i możliwości rozwoju jest Twoja logistyka zagraniczna.
Lista kontrolna logistyki cross-border e-commerce

Last mile delivery

Współpracuj z partnerami rozpoznawanymi lokalnie, oferującymi zaawansowane technologie śledzenia paczek, zapewniającymi aktualizacje w czasie rzeczywistym oraz elastyczność w opcjach dostawy. Last mile jest kluczowy w odbiorze Twojej marki przez konsumenta.

Liczba obsługiwanych rynków

Sprawdź, na jakie rynki Twój potencjalny partner logistyczny dostarcza przesyłki, ile jest takich rynków i czy są wśród nich te, na których chcesz być obecny. Im więcej obsługiwanych rynków, tym większe możliwości ekspansji zagranicznej, łatwiejsze wchodzenie i wychodzenia na kolejne rynki bez ponoszenia dodatkowych kosztów integracji. Liczba obsługiwanych kierunków świadczy też o doświadczeniu Twojego przyszłego partnera.

Czas i miejsce dostaw

To jeden z kluczowych parametrów. Wybierz firmę spedycyjną, która nie tylko oferuje konkurencyjne terminy oraz elastyczność w wyborze różnych opcji dostawy, ale też optymalizuje procesy logistyczne, takie jak najszybsza trasa między krajami (warto o to zapytać potencjalnego partnera – nie każdy się tym chwali!), płynność procedur celnych czy współpraca z urzędami celnymi i dostosowanie godzin odbiorów przesyłek do pracy przepustów granicznych.

Dywersyfikacja

Sprawdź czy firma logistyczna współpracuje w poszczególnych krajach z rozbudowaną siatką sprawdzonych, lokalnych partnerów, którzy zapewnią bezproblemową dostawę końcowemu odbiorcy, czy polega wyłącznie na własnej sieci, nawet jeśli jest słabo rozbudowana. Konsumenci zdecydowanie częściej wybierają przewoźników lokalnych, którzy są im dobrze znani.

Obsługa zwrotów

Upewnij się, że Twój partner logistyczny zaoferuje ci kompleksową obsługę zwrotów, monitoring i informację na temat ich przyczyn, a przede wszystkim lokalny adres zwrotów (to bardzo ważne!). Sprawdź, jak wygląda i ile trwa ten proces u Ciebie.

COD

Zweryfikuj, czy firma logistyczna z którą współpracujesz obsługuje płatności przy odbiorze. Jest to niezwykle ważne szczególnie w regionie CEE, gdzie płatności gotówkowe po otrzymaniu paczki są nadal powszechne. Sprawdź, z jaką częstotliwością Twój partner rozlicza się z Tobą z wpłat i w jakiej walucie – czy oferuje lokalne, czy wyłącznie euro/dolar.

Uszkodzone paczki i rekalmacje

Minimalizacja uszkodzeń paczek i efektywne zarządzanie reklamacjami są niezbędne dla utrzymania pozytywnego wizerunku firmy. Poproś swojego partnera o informacje dotyczące sposobów sortowania i transportu, a także o statystyki dotyczące paczek uszkodzonych.

Proces rozpatrywania reklamacji

Sprawny proces zwiększa zaufanie i lojalność klientów. Sprawdź, co oferuje w tym zakresie twój potencjalny partner logistyczny.

Obsługa klienta

Upewnij się czy w przypadku chęci kontaktu lub konieczności rozwiązania problemu, możesz to zrobić łatwo i szybko – np. masz do dyspozycji jedną osobą kontaktową ze strony firmy logistycznej, czy może trwa to bardzo długo i musisz „przedzierać się” przez infolinię lub inne zabierające czas kanały.

Ubezpieczenie paczki

Często jest dodatkowo płatną opcją. Warto jednak zorientować się, czy firma logistyczna oferuje różne opcje ubezpieczenia oraz jakie są jego warunki, np. czy jest to stała kwota, czy procent wartości. W przypadku przesyłek o wysokiej wartości lub wrażliwych na uszkodzenia rozważ wykupienie dodatkowego ubezpieczenia. W sieci Packeta ubezpieczenie każdej paczki wynosi 700 euro w standardzie, a dopłata jest tylko wtedy, jeśli przewozimy droższe rzeczy.

Etykiety

Sprawdź, co firma logistyczna ma do zaoferowania w tym zakresie. Dla przykładu – w Packecie na podstawie jednego skanu w magazynie drukuje się kompletny list przewozowy (tzw. Direct Print) – paczka ma zatem jeden list przewozowy od magazynu do momentu dostarczenia do odbiorcy końcowego, nawet jeśli lokalnie last mile jest realizowana przez partnera Packety w danym kraju. Znacznie przyspiesza i ułatwia to dostawę.

Przekazywanie przesyłek do DEPO

Zapoznaj się z opcjami, które oferuje przewoźnik oraz czy są one odpowiednie dla rodzaju i wielkości Twoich paczek. Przykładowe formy przekazania przesyłek mogą obejmować przesyłki paletowe, które są szczególnie przydatne przy masowej wysyłce towarów o dużej objętości oraz lose load, który pozwala na elastyczne i efektywne załadunki paczek o różnych kształtach i rozmiarach. Dodatkowo, warto sprawdzić, czy firma logistyczna oferuje możliwość przekazywania pojedynczych pakunków lub kartonów zbiorczych, co może być korzystne zwłaszcza w przypadku wysyłki mniejszych ilości towarów lub zamówień indywidualnych.

System Track&Trace

Przejrzysty umożliwi monitorowanie i śledzenie statusu przesyłek przez cały proces dostawy. Dzięki niemu zarówno ty, jak i twoi klienci, możecie śledzić drogę paczki od momentu nadania aż do dostarczenia na miejsce docelowe.

Inne udogodnienia

Należy też sprawdzić, jakie udogodnienia oferuje firma logistyczna w procesie przygotowywania przesyłek oraz czy posiada przejrzyste API, które umożliwia łatwą integrację z systemem e-sklepu lub platformą sprzedażową. Pozwoli to na automatyzację procesów logistycznych oraz szybkie przesyłanie danych o paczkach, co może znacząco usprawnić zarządzanie wysyłkami oraz zoptymalizować czas przygotowania i wysyłki zamówień.

Jeśli myślisz o optymalizacji swojej logistyki zagranicznej i zastanawiasz się, jak sprawić, by Twoje dostawy działały jeszcze sprawniej, to serdecznie zachęcamy do kontaktu z nami. Jesteśmy gotowi wesprzeć, zapewniając rozwiązania dostosowane do Twoich potrzeb. Nie wahaj się, napisz do nas na sales@packeta.pl, a razem zrealizujemy Twoje cele logistyczne.


Udostępnij:

Kategorie